socjologia rodziny

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum informacje dla studentów pedagogiki na UO Strona Główna -> Materiały na zajęcia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ewa



Dołączył: 01 Mar 2007
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Chocianowice

PostWysłany: Śro 21:22, 19 Mar 2008    Temat postu: socjologia rodziny

sorki, ze dopiero teraz, ale wczesniej mi tak jakos z głowy wyleciało... :]

"Rodzina – kryzys czy przemiany"
Natura i kierunek przemian rodziny
Modernizacja, indywidualizacja a rodzina
Debaty „optymistów” i „pesymistów” o sytuacji rodzin

Natura i kierunek przemian rodziny
RODZINA
Epoki preindustialnej
Epoki industrialnej
Epoki postindustrialnej

Rodzina epoki preindustrialnej
Tradycyjna rodzina patriarchalna
Interes rodziny ważniejszy od interesu jednostki
Spójność
Przynależność do rodziny decyduje o statusie społecznym jej członków
Dzieci pracowały w gospodarstwie domowym od najmłodszych lat
Występował podział pracy ze względu na płeć
Istniały silne więzi mikrospołeczne

Rodzina epoki industrialnej
Odchodzenie od modelu tradycyjnego
Zredukowanie rodziny wielopokoleniowej do dwóch pokoleń
Rodzina prowadzi własne gosp.
Rodzina mieszka osobno
Żona pracuje również poza domem
Znaczenia nabierają więzi osobiste
Zanika dystans między członkami rodziny
Rośnie znaczenie indywidualnych potrzeb
Słabną więzi mikrospołeczne
Rodzina stała się mniej stabilna, bardziej podatna na rozpad

Rodzina epoki postindustrialnej
Utrwalenie zmian z poprzedniego okresu
Przenoszenie życia publicznego do indywidualnego i rodzinnego
Wzrost zatrudnienia kobiet
Samorealizacja kobiet
Osłabienie spójności rodzin
Zmiana oceny wartości dziecka
Autonomizacja członków rodziny
Zmiana systemu wartości i norm obyczajowych
Większe oczekiwania kobiet w pracy poza domem
Większe włączenie się ojców i mężów w życie rodzinne
Małżeństwo = partnerstwo
Złagodzenie podziału na płeć
Wspólne spędzanie czasu
Macierzyństwo stało się fazą w życiu kobiety, a nie stylem życia
Odchodzenie od modelu mężczyzna = żywiciel rodziny
Kobiety gorzej postrzegane i gorzej opłacane


Modernizacja, indywidualizacja a rodzina
ZMIANY
STRUKTURALNE

Wzrost dobrobytu
Specjalizacja zawodowa
Rozwój wiedzy i technologii

KULTUROWE I PSYCHOLOGICZNE
Zmiana sposobu myślenia
Zmiana sposobu doświadczania życia
Indywidualizacja
Racjonalizacja
Szybki przepływ informacji
Rozwój kultury konsymenckiej

Modernizacja Oznacza:
Poprawę warunków życia
Większą równość między płciami
Wzrost dostępu do edukacji
Różne formy usług dla ludzi starszych, młodocianych, niepełnosprawnych

INDYWIDUALIZM
Lata ‘60
Rozwój samego siebie
Osiąganie własnych celów
Równość możliwości (zwłaszcza kobiet)
Rosnące znaczenie samoaktualizacji i osobistego szczęścia
Lata ’90
Indywidualizm pojmowany jako kontinuum
Z jednej strony prawa i wolność jednostki oraz odpowiedzialność i tolerancja wobec innych (tzw.indywidualizm moralny)
Z drugiej stony niezależność osobista, nastawienie na samego siebie, realizacja własnych potrzeb, które są ponad prawami i potrzebami innych (tzw.indywidualizacja pragmatyczna)
Postrzegany w 3 wymiarach (wg Beck’a):
Wymiar uwolnienia (odejście od tradycyjnych struktur)
Wymiar odczarowania (utrata stabilności w skutek odrzucenia poprzednich struktur)
Wymiar kontrolny (reintegracyjny)- (powstanie nowego rodzaju więzi społecznych)


Indywidualizm ma 2 strony
ROZPAD ISTNIEJĄCYCH WCZEŚNIEJ FORM
- Kruchość kategorii takich jak: status społeczny, rola płci, rodzina, sąsiedztwo
WYMAGANIA
- Wyzwania związane z wymaganiami stawianymi przez nowoczesne społeczeństwo (rynek pracy, instytucje, system ubezpieczeń)

... →→→ Indywidualizacja oznacza
Uwolnienie od tradycyjnych więzi i zabezpieczeń bytu
Uzależnienie od rynku pracy

Przyczyny indywidualizacji
Kulturalne zmiany postaw wobec jednostki
Zmiany psychologiczne jednostek
Nowe normy i wartości (szacunek do samego siebie, autonomia, samookreślenie)
Odejście od tradycyjnych więzi społecznych i zobowiązań

Wymagania indywidualizacji
Ludzie:
powinni umieć dyskutować o swoich problemach, pragnieniach i potrzebach
powinni być asertywni
dochodzić do kompromisu bądź zaniechać dyskusji, gdy wymaga tego sytuacji

Wymiary indywidualizacji
Oddalanie się rodziny od szerszych społeczeństw
Autonomizacja członków rodziny

Rodzina
Przygotowuje do samodzielnego życia
Pomaga zdobyć wykształcenie
Wspiera indywidualny rozwój jednostki pod względem uzdolnień, potrzeb, zainteresowań

Relacje rodzina - dzieci
Niekoniecznie trzeba mieć dzieci
Dzieci „muszą” się uczyć
Zmiana stylu zwracania się do siebie, sposobu wyrażania emocji, formy kontaktów fizycznych i psychologicznych
Zwiększył się zakres poruszanych tematów
Nastąpił wzrost wymagań stawianych dzieciom
Autonomia dzieci
Wzrost zachowań negocjacyjnych w stosunkach rodzice-dzieci
Znaczenia nabrały umiejętności takie jak: komunikacja, dyskusja, kompromis

Podział wg płci
KOBIETA
-nowe szanse rozwoju
-zwiększona aktywność
-możliwość wyborów
-niepewność, konflikty, naciski
-ryzyko
MĘŻCZYZNA
-pracuje
-kariera zawodowa niezależna od rodziny

dzieckoZ 1 strony
-traktowane jako przeszkoda
-wymaga pracy i pieniędzy
-zakłóca rytm dnia i plany życiowe
Z 2 strony
„ostatni, nierozerwalny, nie podlegający wymianie, pierwotnym stosunkiem społecznym”
stała osoba w rodzinie
ostatni środek przeciw samotności

Współczesna rodzina
Związek z wyboru
Stowarzyszenie pojedynczych osób, które mają wspólne zainteresowania, plany, doświadczenia

Formy rodzin
Związki nieformalne
Związki bez dzieci
Związki krótkotrwałe
Związki homoseksualne
Osoby samotnie wychowujące dzieci


Debaty „optymistów” i „pesymistów” o sytuacji rodzin

Podejścia
Rodzina zanika
Rodzina ulega zmianom

Rodzina zanika
„życie w rodzinie nuklearnej nie jest normalne”
Archaiczny styl życia
Klasyczna rodzina jest mitem
Rodzina nuklearna staje się nierealistyczna

Schyłek rodziny

Rodziny:
-Tradycyjne:Bezpieczeństwo ekonomiczne
Prokreacja
Społeczny obowiązek
Realizacja oczekiwanych ról
-Współczesne:
ścieżka do samorealizacji
Współmałżonek traktowany jako osobisty towarzysz
Stawia się na rozwój jednostki
Dobrowolny związek podlegający rozwiązaniu
Nie zawiera zestawu norm i społecznych zobowiązań

Funkcje rodziny
Opieka nad dzieckiem
Zapewnienie uczucia i towarzystwa

Schyłek rodziny
Dane demograficzne
Dane instytucjonalne
Wskaźniki kulturowe

Dane demograficzne
Zmniejszenie rozmiarów rodzin
Krótki okres trwania
Zastąpienie rodziny takimi formami jak: życie w pojedynkę, związki bez dzieci, kohabitacja

Dane instytucjonalne
Mniejsza spójność (większa autonomia)
Osłabienie więzi mąż-żona
Osłabienie więzi rodzice-dzieci
Osłabienie funkcji prokreacyjnej, socjalizacyjnej
Kruchość małżeństwa
niewierność małżeńska
Rodzina nie jest traktowana jako związek o podłożu ekonomicznym, ale jako interes partnerski
Utrata władzy rodziny na rzecz innych instytucji

Wskaźniki kulturowe
Osłabienie wartości przypisywanych rodzinie
Wzrost samozaspokojenia i egalitaryzmu
Osłabienie familizmu

Argumenty przemawiające za schyłkiem rodziny (wg Popenoe)Członkowie rodziny są coraz bardziej autonomiczni i mniej powiązani z rodziną, spędzają dużo czasu w innych środowiskach
Rodzina staje się mniej zdolna do realizacji własnych funkcji społecznych
Rodzina straciła siłę na rzecz innych instytucji poza rodzinnych
Rodziny stały się mniejsze, bardziej nietrwałe
Rodzinność jako wartość kulturowa straciła rację bytu na rzecz indywidualizacji i egalitaryzmu

Rodzina ulega zmianom

Przemiany rodzin są nierozerwalnie połączone ze zmianami w organizacji społecznej i stosunkach społecznych, którym towarzyszą przemiany postaw i zachowań.

Przemiany rodzin
Małżeństwo i rodzicielstwo stało się dobrowolne, a nie obowiązkowe
Małżeństwo to wartość, a nie konieczność
Dziecko – ceniona wartość i chęć pożądania, ale nie przymus
Bezdzietność nie oznacza pustego życia

Przemian c.d.
Wysoki poziom tolerancji i swobody przy wyborze stylu życia
Odkładanie zawarcia związku małżeńskiego „na później”
Wzrost poparcia dla rozwodów
Dobrowolność w takich sferach jak: seks, organizacja życia, rodzenie dzieci
Wzrost egalitaryzmu
Wzrost wartości wolności i równości w życiu osobistym

„Rodzina nie jest biernym reaktorem, lecz aktywnie wspiera swój własny rozwój o nowe formy i funkcje”

Kendall


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Monika Pietrucha



Dołączył: 02 Maj 2007
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 23:48, 23 Mar 2008    Temat postu:

moja prezentacja i tekst który mam powiedzieć wysłałam na naszego grupowego mail'a Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum informacje dla studentów pedagogiki na UO Strona Główna -> Materiały na zajęcia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin